söndag, januari 14, 2007

Vad hemskt!

Fick ett riktigt uppvaknande i går.

Jag och Ricke tittade på filmen "sopor" av Hasse & Tage i går. En film Ricke tyckte om som barn. Men nu som vuxen fick man en helt annan bild av den, då den tog upp de stora samhällsproblemen från den tiden. Problemen var:

1. Arbetslösheten
2. Kärnkraftverken
3. Miljön

Precis som det ser ut i dag! Vill ni nu höra det skrämmande, filmen är från 1981!

Alltså, det har stått still i 26 år! Redan 1981 så klagades det på att vädret kommer ändras och vi förstör miljön osv...och vad har hänt sen dess undrar jag!

Visst är det skrämmande, tappar helt tron på att vi mänskligheten kommer kunna fixa till det här med miljön, tror det är för sent...hjälp! under 26 år tycker man ju att de borde hunnit kommit till rätta med miljöförstörelsen...men icke. Med arbetslösheten..men icke...med att avveckla kärnkraften...men icke!

huuuu....

Jag har funderat, vad kan jag som liten människa i det stora hela göra åt miljön?

1. Åka mindre bil, cykla mera (kan ju inte gå så mycket)
2. Sopsortera
3. Vet icke....men om ni vet vad jag mer kan göra får ni gärna ge mig tips.

Pratade med en vän om detta och han sa: det värsta är att det lilla du gör gör ingen skillnad, så länge tex Kina fortsätter förorena luften, de och andra stora jätteländer spyr ut så mycket föroreningar.

Det lät ju inge bra alls....

/c

2 kommentarer:

Anonym sa...

fast om man tänker att mansom enskilfdinte kan förändra så tappar man all tro. det går ju inte. det klart att man som individ kan ändra på en hel värld, iaf en början på vägen mot en ny och bättre tid. vad har vi annars för hopp? en person kan göra så att fler gör likadant och de i sin tur kan föra det vidare till andra osvosv. pass it forward eller som filmen heter som lille killen från sjätte sinnet är med i. den kan ju inspirera lite när hoppet dör. fortsätt att göra rätt, and the rest will follow, at least the majority. ;) kram!!! // Fatty

Mr 51 sa...

För att bringa ännu lite mer mörker i denna fråga... Vi har snackat om detta i skolan...och vi kolla även på en film om det. Ni vet Kina och Indien som i stort sett varit U-länder, av olika anledningar, men som nu börjar utvecklas till dom största ekonomierna i samband med alla utbyggnationer av industrier osv osv. gör att kineser och indier kommer bli rikare....vilket kommer att öka på deras levnadsstandard, vilket leder till fler och fler bilar. Dom på filmen att, om det var bara källde Kina vet jag inte, om dom länderna skulle ha samma standard, vad gäller bilar, som oss kommer bara dom två länderna för sig ha mer bilar än vad som finns totalt idag... Ärligt talat, vem tror att dom vill avsäga sig detta när dom väl uppnått det?! Jag vill inte verka cynisk, men om man ska hinna göra något så måste hela världen ändras på en gång...typ... Men Sofia har absolut rätt, det måste börja någonstans!!! Jag är själv väldigt dålig på detta....kör nog alldeles för mycket bil och källsorterar inte... =/ Jag är ledsen för bidragandet till ett dämpat hopp... =/