onsdag, mars 21, 2007

Bomba inte lilla Arboga

Ajja bajja era dumma tjuvar som tänkte spränga en bomb i Arboga...ni har väl läst antar jag. Det har varit actionfilm i Arboga i dag. Det kändes så iallfall. Det som pågick i dag från ca 04.00 fram till ca 16.00 i dag var en händelse utöver det vanliga här i lilla sömniga Arboga, där allt alltid är likadant.

Jag hörde på nyheterna i morse, ca kl 08.00 nått om en bomb i Arboga, vid handelsbanken. Jag ba, va vi har väl ingen sån bank här i stan? Hon sa nog nån annan stad. (haha, jo handelsbanken ligger på torget, det där stället man aldrig varit inne i, vid konsum och f.d hemköp. ) Ja,ja, jag kollade på aftonbladet och jo...det var visst en sprängladdning utanför handelsbanken. Cooolt tyckte jag, för man tror ju liksom inte att det är nån fara juh. Snacka med ricke tyckte han skulle ta kameran och fota på vägen till jobbe och skicka till tidningarna. Vi kikade ut (snarare hängde ut) genom fönstret och såg detta:


Det såg ju inte så farligt ut. Visserligen avspärrat och polisbevakning. Tydligen var det bombsnubbar på väg från stockholm hit.

Sen tänkte jag faktiskt inte mer på det, glömde bort det, jag är ju sjuk så jag tänkte väl mest på mig själv där några timmar haha. Farsan ringde och frågade en massa, då blev jag nyfiken igen, hur hade det gått med den där bomben? Läste på aftonbladet igen, bombsnubbarna hade sagt sitt; avspärrningen behövde vidgas, det var tydligen en riktigt rejäl grej.

Avspärrningen gick även här bakom baptiskyrkan.


Folk bosatta i husen i närheten måste evakueras, affärerna måste vara stängda. Ojdå liksom. Det var visst lite större än jag först trodde.

Gick ut tog med lilla skruttkameran och gick runt hela avspärrningen. Ville se roboten som de skulle använda för desarmera bomben med. Poliser överallt, avspärrningar, ambulans, folk med kameror, tv-kanaler, radio, tidningar, you name it. Jaja, jag såg roboten iallfall! Cool filur.

Här tar de fram roboten - The bombsquad. Ricke har tagit bilden.


Rickard hade faktiskt fotat på vägen till jobbet och skickat in till några tidningar. Här kan ni ju få se: http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=326162

Bra gjort av honom! Här kommer två bilder bilder till som han tog. Det står: "banken" med rött och "?" vid den svarta påsen. Vet inte vad det var i den...

Här ser vi en polis som tittar på banken.

Roboten håller på och grejar vid sprängladdningen. Det låg en kofot och en slägga kvar på platsen också. Tjuvarna verkar ha blivit skrämda av något och snabbt begett sig av från platsen i natt.

Spännande va?!

Runt 16-17.00 verkade det mesta som vanligt igen, förutom att det var poilser kvar som åkte runt i stan. Ovanligt att se dem här faktiskt...

/camilla

Inga kommentarer: