fredag, november 24, 2006

Pedofili, usch!

Jag läste något intressant i dag. En vän till mig pluggar nånting (Patrick, vad pluggar du egentligen?) och de hade studerat bibeln, vad säger den egentligen om homosexualitet? I grundtexten står det tydligen nånstans "män som ligger med små pojkar" typ. Alltså pedofiler och inte HOMOSEXUELLA! Och pedofiler, fy usch...att de inte uppskattade av han den store uppe i himlen är ju inte så konstigt.

Jag som troende har haft så jobbigt med det här med homosexualitet, fast inte på det vanliga viset som kristna brukar ha jobbigt med (tex. det står ju i bibeln att det är fel osv) utan jag har kännt att jag inte kan ta till mig det som står i bibeln om det. För om två människor älskar varandra, på riktigt, äkta kärlek, varför skulle Gud ha något emot det? Det har jag aldrig riktigt förstått. Men jag tror inte han har nått emot äkta kärlek heller. Jag tror mycket skulle se annorlunda ut om man läste grundtexterna.

Man ska ju inte döma någon, ändå gör kyrkan det verkligen när det kommer till homosexualitet. Om det nu skulle vara fel,så ska ju kyrkan endå ta emot homosexuella, även om de lever tillsammans, för de har ju all rätt att söka Gud och vi ska ju inte döma!!! Det anser jag iallfall.

Sen har jag läst att bibeln som vi har i dag är omgjord. Och de som läser teologi och ska bli präster i tex svenska kyrkan få lära sig det. Att bibeln gjordes om typ av romarna? (haha, kan va helt fel, minns inte alls vilka det var eller när) för att folket skulle följa bibeln och inte göra massa saker som de (romarna, om det nu var de?) tyckte var fult. Inte som Gud tyckte illa om. Tex att man inte skall ha sex före äktenskapet, homosexualitet är förbjudet m.m. Jag vet inte exakt vad som gjordes om, men om detta är sant...varför vet inte vi frikyrkligt kristna detta?

Vad är sant och vad är inte sant? Följ ditt hjärta, vad tycker du känns rätt? Vad har kyrkan sagt är rätt och fel och vad anser du om det? Jag menar inte att klanka ner på kyrkan en massa. Men jag kan ibland känna: vakna upp! Ni som predikar osv, främst för ungdomar. Ungdomar behöver få sina frågor tagna på allvar. De vill diskutera om sånt här, låt det inte vara tabu i kyrkan att samtala om sex m.m.

Jag tror på att ha en kontakt med Gud är bra och det är där äktheten finns. Du och Gud bär på sanningen, kom i håg det.

Jag vill gärna lära mig mer om detta, vad säger grundtexterna? Har bibeln skrivits om? Vem vet allt detta? Och vem kan jag lita på, vem kan svara?

Får nog börja be lite mer, är ju inte så duktig på sånt. Men du, Gud. Du vet ju att jag älskar dig iallfall. Och vi är ju polers for life. Du vet ju hur dålig jag är på att höra av mig till mina andra vänner..sorry för det förresten, allesammans everybody.

Åh, kom och tänka på Paw Rihk-titt, av hipp hipp. Så KUL!

"-Hej whill du ha en korv med brördh?
-Nej, jag whill ha asyl!! "

*poff*

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jodu Camilla, jag pluggar till "Kristen terapeutisk själavårdare". Visst låter det fint?! =) Men som dom på skolan själva säger, att det är praktisk teologi. Just nu läser jag i och för sig teologiskt basår, det är en egen linje egentligen, men jag måste gå den först och får fortsätta direkt in på själavården efter detta år.
Jag håller med om att man inte ska döma och att man borde ta in sådana som inte lever som vi lär, och därför även vill att dom ska leva. Men som några av oss i våran diskussionsgrupp ansåg att det är inte VÅRAT jobb att ändra på folk, det är Gud som gör det. Allt vi kan göra är att vägleda dom. Men sedan om man tänker kring pedofili under den tiden var det ju inte ovanligt för 12-14-åriga tjejer att gifta sig...och det var säkert inte alltid dom var jämgamla, och sådant talas det ju inte om...utan bara om när män låg med små pojkar...men vad är "små pojkar"? Vi tycker att 12-åriga flickor är "små flickor". Så jag anser nog fortfarande att homosexualiteten som företeelse inte är något som ingick i Guds skapelsenatur. Jag säger inte detta för någon annan anledning än att klargöra vad jag står för...varken att döma dig eller homosexuella. Och jag tror inte att du tror det heller...jag tror du vet vad jag menar!! =) Men jag ser fram emot diskussioner på MSN...och även i verkligheten!! =)

Anonym sa...

Hej Camilla!
Jag hittade hit genom Patriks blogg och kan inte låta bli att kommentera lite här.
Du undrar vad man ska tro. Ja, om vi inte verkligen tror att Bibeln är Guds Ord och att den är sann så blir det ju upp till var och en att tycka och tro som man finner för gott. Och här är det ju som du säger viktigt att gå till grundtexten, men eftersom det inte är så många som behärskar den kan det ju bli tveksamheter i tolkningarna.
Jag har nu under drygt ett år studerat Moseböckerna med kommentarer av en svensk messiansk jude som kan hebreiska och har studerat Skrifterna på grundspråket i många år och det är mycket intressant, men också mycket omvälvande. Själva bibelordet är inte ändrat men förståelsen och tillämpningen av det har förvanskats mycket mer än vi tror.
Därför är det viktigt att vi läser och tolkar NT utifrån GT och inte utifrån våra traditioner. All Guds vilja finns faktiskt uppenbarad i Moseböckerna. Lagen eller undervisningen som ordet egentligen betyder blev given en gång för alla åt Mose. "Om ni trodde Mose skulle ni tro på mig för om mig har han skrivit", sa Jesus.
Ändå tror de flesta kristna att GT inte är så viktigt trots att det är själva grunden, som Jesus kom för att fullborda och ge sin fulla mening inte upphäva som många tror.
Det finns mycket mer att säga om detta och om du är intresserad kan jag maila över några filer som förklarar mer.

Camilla sa...

Hej Eisiv! Vad kul att du hittat hit! Du får gärna maila över lite om du vill, tycker det låter väldigt intressant. lundbergcamilla@yahoo.se

Camilla sa...

Hej mr 51! Jag tror också att Gud kanske inte "skapade" homosexualitet, men jag undrar om han har så mycket emot det som många kristna har. Om två personer älskar varandra och gud är kärlek så borde det ju va ok? Nu vet jag vad du pluggar! haha! Ha det gott vännen.

maro sa...

Ja detta nät av kommentarer och liknande mellan bloggarna är ju ganska intressant!

:o)

Anonym sa...

Hejsan! jag hittade hit, men jag är ingen som du känner. Jag har studerat religion och läst bibeln och andra religioners heliga skrifter. Utifrån mitt profana synsätt och okristna tyckande finner jag igenting i bibeln mot homosexualitet. Jag har läst att män inte skall ligga med män som män ligger med kvinnor. Men kärleksbiten verkar ju alltid falla bort i sammanhanget, att älska någon handlar ju inte enkom om vad man har för sexuell relation till denna. Det är för lite kärlek och för mycket sex i diskussioner.

Camilla sa...

Till dig som skrev sist: Vad intressant! dig skulle jag ju vilja prata mera med! Har du en blogg? Mail? Ha det gott.